Sunday, March 20, 2011

Kalau dah bukan rezekinya..........

           Baru-baru ni kami sekeluarga sibuklah  menghantar  beberapa orang anak saudara dan menantu balik ke Mesir yang diuruskan oleh Kerajaan Negeri Selangor... memang pengurusan nampak sangat teratur... Alhamdulillah...benar-benar mereka yang diberi kuasa oleh rakyat menjalankan slogan mereka                       " Merakyatkan ekonomi Selangor " maka dapatlah anak-anak Selangor ni merasa tempias ekonomi yang dijana oleh Kerajaan Negeri melalui pemberian tiket percuma untuk pulang ke Mesir.. Masa balik tempuh hari Kerajaan Malaysia yang belanja... pun alhamdulillah dan terima kasih diatas keperihatinan...
          Bila rakyat mula bijak, rakyat lah yang untung sebenarnya sebab pihak pemerintah dan pihak pembangkang akan berlumba-lumba memberikan khidmat yang terbaik untuk rakyat. Kalau rakyat bagai lembu dicucuk hidung, bagi makan rumput kering pun telan, bagi minum air longkang pun teguk.... maka semakin keding lah lembu tu... so mari semua kita bertindak bijak.. kalau bagus, amanah, dapat menjalankan apa yang telah dijanjikan dengan baik, tidak seleweng, tidak skandal, telus, kita pilih lagi, bagi peluang lagi... tapi kalau dah  tak boleh ditegur, pemimpinnya menghimpun kekayaan, belanja pada benda yang entah hape-hape... kenapa kita tak lambai jer tangan kat mereka... suruh mereka duduk diam-diam untuk 4 atau 5 tahun... buat kelakuan baik-baik... ada rezeki kita pilih lagi... kalau tak "lu pikir lah sendiri" bak kata si Nabil...  
         Itu lah kuasa kita sebagai rakyat.. tapi ada jer rakyat yang tak peduli...tak kisah pun... kekadang bentuk pemberian oleh kerajaan ni ada pelbagai bentuk.. ada dalam bentuk "cash " macam pelajar2 Mesir yang dapat RM500 tu dari Yayasan Ehsan ( dengan kerjasama UMNO Selangor ) katanya laaa..... rezeki orang belajar... ambik jer laa...itu pun hak rakyat jugak... ada pemberian dalam bentuk hadiah.. cam tiket kapalterbang dan lain-lain pengurusan.... ada dalam bentuk zakat, ada dalam bentuk kain batik dan kain pelikat  tapi ramai yang tak berapa perasan pemberian dalam bentuk program cam program SPIES, GEMS, TAWAS dan baaaaaaanyak lagi program yang dibuat...itu juga pemberian...tapi bukan lah dalam bentuk selepuk dapat duit.. diberi dalam bentuk ilmu.. tapi yang bab ilmu ni orang jarang nampak.. sebab kesannya lambat...
         Ehhh....sebenarnya saya bukan nak citer politik...hehehehe... intipati cerita saya kali ni nak cerita pasal satu kejadian yang berlaku semasa program menghantar menantu di Masjid Negeri Shah Alam dalam program penghantaran balik pelajar Mesir oleh Kerajaan Negeri Selangor. Oleh kerana ramai anak buah yang nak balik sama, saya pun membawalah sedikit juadah berupa nasi empit lah, kuah kacang laa, rendang daging laa dan kek carot serta air minuman.. cam nak pegi berkelah..dengan mangkuk dan gelas polestrin bagai... rasa cam nak hantar orang gi haji pun ada gak... mesir laa gamaknya..bila petang tu kami sampai selepas hujan turun selebat2nya.... saya pun membuka lah hidangan..adalah beberapa orang yang sempat makan sebelum azan maghrib dilaungkan.
        Bas-bas dah bersusun 9 buah menunggu masa untuk berangkat sejenak selepas menunaikan solat maghrib.... tunggu pun tunggu menantu saya tak sampai2... semua pelajar dah mula naik bas... saya pun "ta pau" laa sedikit juadah tu dalam mangkuk sebab confirm menantu saya tak sempat makan sebab dah agak lambat, rupanya dia solat bersama keluarga dirumah ibunya di Shah Alam... dah lepas bungkus2 sambil berbual dengan ipar saya...saya kata... " haaa... lepas dia orang naik bas...kita stay laa kenduri nasi empit ni..banyak ni akak bawak... nanti boleh ajak keluarga belah menantu sekali" ......dia kata bagus gak, kita leh lepak lama2.... sambil makan2... saya pun tutup lah semua bekas... bawak bungkusan dan tunggu dekat dengan bas yang akan mengangkut menantu saya...
        Lepas bersalam2, berpeluk2.... bas pun jalan laa...saya pun siap laa pelawa sedara untuk makan nasi empit yang dibawa... bila saya toleh ke meja tempat hidangan yang saya simpan tadi...ramainya orang dah kerumun...saya berlari dan kata.... maaf ni akak punya, akak bawak... anak akak belum makan.... ada sorang lelaki tu terus pandang saya atas bawah sambil terus ceduk rendang daging yang dah tinggal sedikit...macam nak nangis pun ada....saya capai semua penutup..dan kata cukup2...dah habis...adik ipar saya terkulat2.... dia kata dah tak sempat nak cakap kak... dia orang serbu... dia orang kata makanan free!!!!!!!...
        Subhanallah.....sabo jer laaa...kalau pun free... tunggu laa orang ke, pegawai ke pelawa... main makan jer..... ada sorang lelaki duduk tersandar sambil pegang mangkuk jerit kat saya.... halal jer laaa ye... mana kita   orang tau.... haduiiiii.....rasa nak nangis.... memang dah nangis pun sebenarnya....sebab hajat nak bagi besan makan sekali....tapi yang menyejukkan hati ada sorang pemuda datang dekat dengan saya yang dah terduduk, dia kata maaf makcik...saya tak tau..saya tanya ni sape punya...dia orang kata ni kerajaan negeri bagi... saya pun makan laa... tak pe makcik saya bayar.... saya kata tak pe nak, dah rezeki awak, saya halalkan.... berkali2 dia minta maaf... dalam hati ye lah... bukan rezeki kita...rezeki depa....kepada mereka2 yang dah termakan juadah yang saya bawa ke Masjid Negeri tu...saya dah halalkansemua tu  kerana Allah ... mungkin kerana kecuaian saya.... tidak menjaga hak saya dengan baik...
        Cuma apa yang saya kesalkan adalah sikap dan mentaliti sebahagian dari orang kita... asal free.... sapu, tak kira sape punya? sumber dari mana? hak sape yang diambil ?... apa kira?.... Inilah pendidikan yang harus kita terap dalam diri anak2 sejak dari kecil lagi.... kalau bukan hak kita ....jangan ambil... kalau nak pinjam bertanya... kalau nak beli.... ada akad jual belinya.. jangan main sapu jer... anak bawak balik pemadam sape, kita tak pernah tanya dari mana pemadam yang bukan hak dia....pensil warna yang sepatutnya hanya sekotak dalam beg dia tapi berpuluh2 batang pensil warna yang entah sape punya ditadika yang dikutip bawak masuk dalam beg... ada kita tanya sape punya... so bila dah besar... jadi lah seperti adegan yang saya ceritakan sebentar tadi...tak kira  sape punya... telan... (maaf kalau emo sikit....) tapi inilah hakikatnya...
         Baik kat mana sekali pun... kalau tidak dididik untuk tidak mengambil yang bukan hak... bila bersekolah pun tak kisah.... ambil hak orang... bila bekerja.... ambil hak syarikat, bila berjiran...ambil hak jiran... Mari lah kita didik anak2 kita  agar tau hukum mengambil hak orang lain tanpa izin... apa perasaan orang bila haknya diambil.... kepada guru-guru yang membaca artikel ini... didiklah anak murid kita dengan sikap dan budaya meminta izin sebelum mengambil barang atau makanan kawan2.. kalau kawan2 bawa bekal dan ada yang teringin... didiklah mereka meminta sedikit makanan tersebut, bukan terus ambil atau rampas makanan tersebut... inilah pendidikan yang patut diajar... bersosial... banyak cabangnya bersosial ni...Kalau nak guna pemadam dari kawan, suruh dia minta izin dulu, jangan main ambil jer dari pensel box kawan, tu namanya tak elok  akhlaknya..
         Semoga kita dan seluruh keluarga kita tergulung dikalangan orang2 yang menjaga adab, akhlak dan budaya sesama kita supaya kita dapat  hidup dalam sebuah masyarakat yang menghormati hak orang lain... wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment